Dobre praktyki które ułatwią sporządzenie poprawnego sprawozdania dla Wód Polskich i WIOŚ.
W jaki sposób już teraz gmina może przygotować się do sporządzenia poprawnego sprawozdania dla Wód Polskich i Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska?
W oczekiwaniu na rozporządzenie ze strony Ministerstwa, które będzie wiążącym dokumentem i wyznaczy ramy sprawozdania, publikujemy artykuł zawierający wskazówki/sugestie, które pomogą przygotować się odpowiednio do sporządzenia poprawnego raportu zgodnego z obowiązującą ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
W momencie publikacji wzoru sprawozdania, niezwłocznie zostanie ono zaimplementowane do systemu GOMiG i dostarczone użytkownikom w ramach aktualizacji.
Z tego artykułu dowiedzą się Państwo:
Do kiedy złożyć sprawozdanie? Do kogo je złożyć?
Jakie informacje musi zawierać? Jak skutecznie zbierać informacje?
Jak przygotować się do sporządzenia sprawozdania?
Jak oprogramowanie firmy ARISCO może w tym pomóc?
Coraz mniej czasu pozostało do złożenia sprawozdania!
Pierwsze sprawozdanie będzie składane za rok 2023, a więc już niedługo, bo w terminie do 30 kwietnia 2024. Aby Państwu pomóc i ułatwić zdanie sprawozdania oferujemy kompleksowy program do Ewidencji Nieczystości Ciekłych – GOMiG który jest wyposażony w narzędzia umożliwiające poprawne uzupełnienie sprawozdania.
Do kogo należało będzie złożyć sprawozdanie?
Sprawozdanie będzie składane do dwóch podmiotów:
- właściwego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska oraz
- właściwego Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie
Wzór sprawozdania będzie zaimportowany do programu GOMiG, a wysłanie kompletnego raportu do właściwych organów odbędzie się za pomocą kilku kliknięć.
Jakie informacje musi zawierać sprawozdanie?
Zgodnie z nowelizacją ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2022r. poz. 1297, 1549) art 3 pkt. 4 ust 5 Wójt, burmistrz lub prezydent miasta sporządza sprawozdanie dotyczące gospodarowania nieczystościami ciekłymi za poprzedni rok kalendarzowy, zawierające informacje o:
liczbie zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie gminy;
liczbie właścicieli nieruchomości, od których odebrano nieczystości ciekłe oraz liczbie osób zameldowanych pod adresem nieruchomości, na której znajduje się dany zbiornik bezodpływowy lub dana przydomowa oczyszczalnia ścieków;
liczbie zawartych umów, o których mowa w art. 6 ust. 1, w okresie sprawozdawczym, a także przed okresem sprawozdawczym, jeżeli obejmują działania realizowane w okresie sprawozdawczym;
liczbie zbiorników bezodpływowych lub przydomowych oczyszczalni ścieków, których opróżnianie zorganizowała gmina;
częstotliwości opróżniania zbiornika bezodpływowego lub osadnika w instalacji przydomowej oczyszczalni ścieków, o której mowa w art. 4 ust. 2 pkt 3;
ilości nieczystości ciekłych odebranych z obszaru gminy w podziale na nieczystości ciekłe bytowe oraz przemysłowe;
ilości wody pobranej przez użytkowników niepodłączonych do sieci kanalizacyjnej;
stacjach zlewnych, do których przekazane zostały odebrane z terenu gminy nieczystości ciekłe, w postaci wykazu tych stacji;
liczbie przeprowadzonych kontroli dokumentów, o których mowa w art. 6 ust. 5a, oraz wynikach tych kontroli.
Niezależnie od tego jakie jeszcze informacje trzeba będzie uwzględnić w sprawozdaniu, program GOMiG jest bezustannie aktualizowany w oparciu o potrzeby naszych użytkowników, i wymagania jakie stawia przed nami ustawodawca.
Jak przygotować się do sporządzenia sprawozdania
Co już teraz może zrobić gmina, żeby przygotować się do złożenia sprawozdania ?
Przede wszystkim, najważniejsze dla gminy jest stworzenie obszernej bazy danych i dostarczenie systemowi GOMiG jak największej ilości informacji. Następnie te dane, ustrukturyzowane i w wymaganej przez ustawodawcę formie, trafią do raportu. Informacje można systematycznie importować z istniejących już baz danych, których używali Państwo dotychczas.
Użytkownicy programu GOMiG mają do dyspozycji narzędzia umożliwiające zgromadzenie informacji w usystematyzowany sposób, za pomocą: asystenta wezwań do właścicieli nieruchomości, który pomaga generować dokumenty w sposób zautomatyzowany. Asystenta automatycznych kontroli, dzięki któremu kontrole można przeprowadzać zza biurka, w momencie w którym kompletna dokumentacja pozwala na przeprowadzanie takiej kontroli. Kolejnym narzędziem jest Planer kontroli, który pomaga zaplanować kontrole terenowe, jeżeli występuje konieczność przeprowadzenia kontroli w takiej formie.
Wbudowane narzędzie do importu danych, szczegółowy wykaz punktów adresowych, słowniki miejscowości, ulic i dzielnic oraz możliwość prowadzeni ewidencji sprawozdań od przedsiębiorców asenizacyjnych, to tylko niektóre narzędzia zapewniające pracownikom Urzędów Gmin możliwości zgromadzenia informacji, które następnie będą musiały znaleźć się w sprawozdaniu.
W jakim zakresie GOMiG może jeszcze Państwu pomóc?
Gminy będą mogły sprawdzać czy szambo jest wywiezione. W ustawie Prawo wodne i ustawie o utrzymaniu porządku i czystości w gminach, znalazły się przepisy nakazujące gminom przeprowadzanie kontroli nieruchomości i sprawdzanie czy właściciele nieruchomości mają podpisane umowy z firmami trudniącymi się wywozem szamba.
W skutecznym zbieraniu informacji dotyczących zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalniach ścieków, bezpiecznej agregacji danych do programu GOMiG, podczas kontroli terenowych, pomoże nowy moduł: Kontrola Nieczystości Ciekłych. Jest to mobilne narzędzie służące do uszczelniania procesu kontroli poprzez agregację danych podczas kontroli w terenie, bezpośrednio do programu GOMiG. Dzięki temu modułowi, kontrola nieruchomości staje się sprawniejsza, a wszystkie zapisane informacje trafiają od razu do programu, co ogranicza możliwość wystąpienia jakiejkolwiek pomyłki i oszczędza Państwa czas.