W dniu 01.01.2012 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Zgodnie z literą prawa, gminy mają obowiązek wdrożenia nowego systemu odbioru odpadów komunalnych z dniem 1 lipca 2013 r. W pierwszej kolejności systemem powinny zostać objęte nieruchomości zamieszkałe, na których terenie powstają odpady komunalne. W przypadku nieruchomości niezamieszkałych, gmina podejmuje autonomiczną decyzję o sposobie organizacji wywozu odpadów komunalnych. Niezależnie od obranej przez gminę drogi, organizacja nowego systemu prawnego zmusza gminy do przeprowadzenia pełnej inwentaryzacji pod kątem strumienia odpadów komunalnych generowanych przez mieszkańców. Dokonanie rzetelnej analizy danych daje docelowo gwarancję wyliczenia pełnych kosztów nowego systemu, a tym samym przyczyni się do sprawnego wyliczenia opłaty śmieciowej, w ramach której gmina zapewni odbiór odpadów komunalnych z własnego terenu.
Ze względu na dużą ilość nowych obowiązków wynikających z nowelizacji ustawy przedstawiamy harmonogram obowiązków ustawowych na rok 2013:
1 stycznia 2013 r.
31 marca 2013 r.
1 lipca 2013 r.