Pakiety
Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie

Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie

Pakiet: Administracja

W dniu 01.01.2012 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Zgodnie z literą prawa, gminy mają obowiązek wdrożenia nowego systemu odbioru odpadów komunalnych z dniem 1 lipca 2013 r. W pierwszej kolejności systemem powinny zostać objęte nieruchomości zamieszkałe, na których terenie powstają odpady komunalne. W przypadku nieruchomości niezamieszkałych, gmina podejmuje autonomiczną decyzję o sposobie organizacji wywozu odpadów komunalnych. Niezależnie od obranej przez gminę drogi, organizacja nowego systemu prawnego zmusza gminy do przeprowadzenia pełnej inwentaryzacji pod kątem strumienia odpadów komunalnych generowanych przez mieszkańców. Dokonanie rzetelnej analizy danych daje docelowo gwarancję wyliczenia pełnych kosztów nowego systemu, a tym samym przyczyni się do sprawnego wyliczenia opłaty śmieciowej, w ramach której gmina zapewni odbiór odpadów komunalnych z własnego terenu.

Ze względu na dużą ilość nowych obowiązków wynikających z nowelizacji ustawy przedstawiamy harmonogram obowiązków ustawowych na rok 2013:

1 stycznia 2013 r.

  • zaczynają obowiązywać nowe regulaminy, do tego czasu gminy podejmują uchwały w sprawie stawek opłat, wzoru deklaracji oraz terminu złożenia pierwszej deklaracji,
  • start kampanii informacyjno – edukacyjnej,
  • gmina może rozpocząć przyjmowanie deklaracji od właścicieli nieruchomości.


31 marca 2013 r.

  • upływa termin złożenia przez gminy pierwszych sprawozdań dla Marszałka Województwa.


1 lipca 2013 r.

  • Uruchomienie nowego systemu odbioru odpadów komunalnych; gmina odbiera odpady od właścicieli nieruchomości i pobiera opłaty.

Informacje o plikach cookies

Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień cookies w przeglądarce.